Bakgrund

Inspelningen av piloten ”Barnet från Havet” (1999) fick mer press och TV än en vanlig långfilm så intresset för vikingatiden visade sig vara stort. Det är enligt tidningarna Dagens Industri och Aftonbladet (1999) ett av de snabbast växande fritidsintressena och idag en miljardindustri.

Dramadokumentären ”Jan Fridegård – Ordkonstnären” hade premiär på Slottsbiografen i Uppsala 6 mars 2002 med stöd av Film i Uppland och Uppsala kommun. Tidningar, radio och TV täckte evenemanget. 30 augusti visades den på SVT med höga tittarsiffror.

Projektet omfattar:

– 3 långfilmer

– TV-serie, dokumentär och dramadokumentär Multimedia, Web och DVD

– Upplevelsecenter, arrangemang, utbildning, läromedel

Rättigheter

Börje Peratt blev ensam ägare till mediarättigheterna i januari 2000 och säkrade dem för 50 år, (2050). Det gäller utom litteratur, samtliga mediarättigheter för TV, Film, Teater, Radio, Moderna media, ”produktifiering”, upplevelsearrangemang och utbildning, för trilogin Trägudars, Gryningsfolket och Offerrök. Det gäller dessutom den ideella rätten till figurerna i nämnda verk. Det senare krävs för den tillskrivna delen Tors Söner. Rättigheterna är överlåtna till Draupner Film AB som har startats i syfte att realisera hela projektet. Draupner Film AB är ett 500 000 kr Aktiebolag som initialt ägs till lika delar av Ritva och Börje Peratt.

Parter och organisation

Projektets styrka ligger i dess omfattande nätverk och partnerstruktur. Relevanta kommuner i Stockholms- och Upplandsregionen har varit informerade om projektet. Via Föreningen Kulturnätet organiserades samverkan med  vikingaföreningar vilket tillförde projektet tidstrogna båtar och byggnader.

Fotevikens museum som byggt en imponerande vikingaby vid Öresund i Skåne har också ställt sig och sina medarbetare till förfogande flera gånger. För arkeologisk korrekthet samverkar även arkeologer och historiker från Historiska och andra museer, institutioner och högskolor som Gotlands Universitet och Viking Heritage i Visby. Det fanns också ett starkt stöd och medverkan från grupper med intresse för tiden såsom Balder (Stockholm) Elvegrimmarne, (Malmö/Göteborg), Halvdanerna (Malmö) Tören (Nynäshamn), och Halsingarna (Helsingborg).

Bland de filmproducerande företag som har varit med och förverkligat dramadokumentären och piloten kan nämnas förutom Manus AV-produktion (team och teknik), Njordfilm (team), Attacca Film (team och teknik), Vertical Vision (flygfoto och submarinfoto), Videobolaget i Solna (Redigering 24P), Jurhagen och LiteGrip (Teknik 24P kamera), Panorama Film&Teatereffekter (Specialeffekter), Lars Lundgrens stuntgrupp och Amerikanska stuntskolan.

Tack vare pilotfilmen Barnet från Havet (1999) har Draupner Film AB etablerat ett omfattande nätverk formaliserat i Föreningen Kulturnätet som förfogar över en omfattande kunskap och kompetens och som samlar ett stort antal människor som på olika sätt bidrar till projektets förverkligande. Här finns resurser att bygga inspelningsplatser, tillhandahålla kläder, vapen, föremål, vagnar, djur, statister, kämpar och hela familjer som aktörer. Vi kan fylla en by med folk i rätt kläder, skepp med folk som kan råsegla och kämpar som kan strida med vikingatida vapen.

2002/BP

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s